perjantai 20. syyskuuta 2013

Paketti ja pari muuta uutta


Tänä vuonna (kuten monena aiempanakin) olin ajatellut nakata kaikki kukkakuvastot suoraan paperinkeräykseen. Toisin kuitenkin kävi, ensimmäinen repsahdus tuli jo keväällä, ja nyt sitten toinen.. Kukkasipulit ei tällä kertaa saanut mua lähtemään ostoksille, sillä en jaksa kaivaa maahan satamäärin tulppaaneja tai laukkoja, jotka kukkii kerran jos hyvin käy, ja sen jälkeen niistä on jäljellä muisto vain. Juu tiedän että niitä pitäisi lannoittaa ja vaikka mitä, mutta kun olen niin laiska puutarhuri että mun kukkien pitää kukoistaa ilman kommervenkkejä.

Tällä kertaa sorruin Kauppilassa, vaikka olin jo moneen kertaan päättänyt että sieltä ainakaan en mitään tilaa. Nyt niillä vihdoin on nettisivut (!), ja siellä vaikka mitä sellasta mitä ei muualta saa. Ilmoitus paketin saapumisesta tuli viime perjantaina, mutta huomasin sen liian myöhään, enkä ehtinyt enää sille päivälle pakettia hakea. Viikonloppuna oltiin reissussa, maanantaina unohdin koko paketin, ja hain sen vasta tiistaina.. Nyt ovat uudet taimet ottaneet valoa muutaman päivän ajan pihalla. Kyllä niissä vielä henki pihisee.

Nämä löytyi paketista:
* pioni Bunker Hill (pioneita ei voi olla liikaa)
* iiris Black Gamecock (öh, en muista miltä tämä näyttää.. olisin halunnut kurkistaa mutta näyttää olevan loppuunmyyty)
* jouluruusu Double Ellen Picotee (pitää koittaa myös kerrottua versiota)
* isotähtiputki Star of Billion (aivan ihana !)
* punahattu Hot Papaya (hauska tupsukka, tästä olen haaveillut kauan)
* punahattu Milkshake (lähes sama valkoisena, mä olen tällainen hattukukkahullu)
* viherhämyvuokko Monstrosa (tätä olen metsästänyt jo pitkään, ja nyt vihdoin löytyi - jes!)
* pensasmustikka 2 x North Blue, 2 x Patriot (nämä istutin tänään, toivottavasti menestyvät näin pohjoisessa)
* tulppaani Miami Sunset (kyllähän sieltä sitten yksi pussillinen tulppaninsipuleitakin tuli, oli niin namin näkösiä!)


Eilen kävin paikallisessa taimikaupassa, ja ostin vielä:
* syysesikon (eikö sen siis pitäisi olla nimeltään myöhäkkö?)
* mätässinipallon (ihan uusi tuttavuus, ja tosi hauska nimi)
* vaaleanpunaisen lemmikin (ihan muuten vaan)

Näillä eväillä ensi kesää kohti!

3 kommenttia:

pivi kirjoitti...

Mielenkiintoisia tuttavuuksia ! Mäkään en usein laita tulppaaneja, jotka ovat komeita vain yhden kesän. Mutta laitan kyllä kestävämpiä tulppuja silloin tällöin, Sarin puutarhat-blogissa olikin just hyvä juttu niistä tulpuista mitkä kestävät, Darwinit tietty etunenässä. Ja sitten narsissit, ne vaan lisääntyy eivätkä myyrätkään huoli. Mutta ehkä nyt enempää yritä saada sinua tuhlamaan :) Ens vuonna sitten näen kuvia uusista ihanuuksistasi !

Vianna kirjoitti...

Juu, parvitulppaaneja laitoin viime syksynä, ja jännään josko edes ne jaksais kukkia toisenakin keväänä. Yhtä Darwinia mulla oli, mutta eipä niistäkään näkynyt toka keväänä kuin muutama hontelo varsi ja pari kukkaa. Unohtuikin mainita että ostin paikallisesta niitä narskuja, jotka "hämmästyttävät naapurisikin", eli Rip van Winklejä. Vaarana on, että vielä joutuu johonkin tuhlaamaan :o)

pioni kirjoitti...

Kerrankos sitä nyt ihminen retkahtaa kun taimista tai sipuleista on kyse;)
Minäkin tilasin kolmesta paikasta, loput kuvastot hävitin!